القائمة الرئيسية

الصفحات

سوستاك ‏من ‏البدايه ‏حتي ‏النهاية #SOSTAC تسويق

سوستاك SOSTAC من البداية للنهاية



SOSTACMarketing 

لو انت مركتير فأنت أكيد سمعت عن الخطة التسويقية فبتالي محتاج تعرف تعملها إحنا النهارده هنتكلم عن استراتيجية سوستاك (SOSTAC) الإ بنستخدمها في التسويق والحملات الإعلانية.  في الأصل نظام سوستاك SOSTAC ده نظام كانوا بيستخدموة في التخطيط والإدارة إتطوّر على ايد ( PR Smith )في التسعينيات، كان الغرض منه المساعدة في وضع استراتيجيات التخطيط والتسويق.
كلمة (SOSTAC) هي أول حرف من اختصار لـ6 كلمات بيكونوا النظام سوستاك SOSTAC، وهما:-
1- الموقف أو الوضع الحالي Situation: الشركة فين دلوقتي where are you now؟
2- الأهداف Objectives: أنت عاوز الشركة توصل لحد فين Where you want to reach the company؟
3- الاستراتيجية Strategy: هتحقق أهداف الشركة ازاي How you will achieve the goals of the company؟
4- الوسائل أو الأساليب Tactics: الطرق الا هنتبعها علشان نوصل لأهداف الشركة What methods the company will follow؟
5- الإجراءات أو العمل Actions: إيه الخطة اللي هنتحرك على أساسه What is the plan, but we will move with؟
6- التحكم أو المراقبة Control: هل بالفعل وصلنا لأهداف الشركة You have already come to the company's goals؟


تعالي بقا نمسك ال6 خطوات دول ونفصصهم كدا زي البرتقانة ونعرف طعمها عامل ازاي وهنثبت إنها لذيذة جداً
الموقف أو الوضع الحالي Situation: الشركة فين دلوقتي where are you now؟

1- بنقدر نعرف منها الأتي:- 
- أحنا موجودين فين. 
- اية هي إمكانياتك.
- حجم مبيعاتك قد ايه.
- جمهورك المناسب للخدمة أو المنتج بتاعك.
- حجم الـ Engagement علي الوسائل Platform المختلفة.


بعد ما تخلص الحاجات دي هتدخل علي الاهم وهي تحديد المنافسين.

- لازم تعرف كل شيء عن المنافساين بتوعك.
- أسماءهم اية الا هو البرند المنافسين. 
- المنتجات اللي بيقدموها.
- الأسعارأو التكلفة المنتج من أول التصنيع لحد المستهلك.
- هل ليهم تواجد على الإنترنت ولا لأ؟
- إيه نقاط القوة و الضعف الإ عندهم؟


بعد ما تخلص دول بردوا تدخل على الأبعدة وهو تحليل الوسطاء والشركاء.

- لازم الشركاء والوسطاء ومعرفة مين الأفضل بينهم؟
- هل الوسطاء الإ هما تجارالتجزئة أفضل؟
-  ولا مزودين الخدمات اللي بيهيأوا السوق ويبيعوا المنتجات أفضل؟ 


بعد ما تخلص كل الخطوات الا فاتت دي تدخل على تحليل الأداء الإ هيظهر لك نقاط القوة والضعف في اللي بتعمله:

- وأي جانب محتاج تحسن؟
- هل فيه أي جزء من نظام شغلك بقى قديم وبحاجة لتغيير؟


لازم تعرف الفرص والتهديدات والمخاطر الإ ممكن تطلع ليك زي الخازوق:

- أي سوق بيكون له تهديدات سواء كانت سياسية أو اقتصادية أو سلوكية.. إلخ.
- وهل لديك فرص للتوسع والانتشارولا لا؟ 
- هل تخطط لأخذ حصة أكبر من السوق؟


2- الأهداف Objectives: أنت عاوز الشركة توصل لحد فين Where you want to reach the company؟

في الخطوة دي مهمة جدا لانك بتحدد الهدف بتاعك:-
- أنت عاوز تروح فين؟
- رؤيتك للفترة القادمة هتكون فين ودي لازم تكون تكون واقعية لأهداف البزنس مش تبقي اهداف وخلاص لا لازم تكون أهداف تتحقق على أرض الواقع فعلا أو على حسب أهداف الشركة زي مثلا لو يزودوا المبيعات وهما مينفعش تبقي شغال أونلاين براندينج لازم تمشي في الغاجاهين مع بعضأونلاين وأوفلاين وتكون محدد القنوات علي حسب الجمهورموجود فين.


3- الاستراتيجية Strategy: هتحقق أهداف الشركة ازاي How you will achieve the goals of the company؟

ودي الطريقة الا إحنا هنوصل منها للأهداف بتاعتنا يعني هتعرفنا ازاي نحقق اهداف دى ولازم قبل ما يتم وضعها يتم تحديد السوق المستهدفة، وأي قطاع من السوق هيكون ليه مردود أفضل علشان يتم التركيز عليه؟ هل فيه طلب على المنتج في السوق ده؟
وكمان لازم يتم وضع صورة ذهنية عن الشركة والبراند الخاصة بيها.. ازاي هيشوف الناس الشركة بتاعتك؟ 


 

4- الوسائل أو الأساليب Tactics: الطرق الا هنتبعها علشان نوصل لأهداف الشركة What methods the company will follow؟ 

إحنا هنا هنعملها داخل الأستراتيجي الكبيرة والـ Tactics ودي هتعملها لو مثلا هتغير في الأستراتيجي الكبيرة هنحط المحتوي فية سواء كان ترفيهي أو تعليمي ...إلخ
فيه وسائل كتيرة تساعد في تحقيق أهداف الشركة منها:
عمل الشركة لإعلانات. استغلال الشركة للعلاقات العامة. البيع على الإنترنت. عمل معارض على أرض الواقع ومؤتمرات. تسويق منتجات الشركة عن طريق التسويق المباشر في التلفزيون أو غيره. العمل على تحسين ظهور الشركة في نتائج البحث. استغلال التسويق الشفهي وترشيحات عملاء الشركة استخدام منتجاتها لمعارفهم والمحيطين بيهم.


5- الإجراءات أو العمل Actions: إيه الخطة اللي هنتحرك على أساسه What is the plan, but we will move with؟

في الجزء هنا هتستخدم كل الوسائل اللي تم ذكرها فوق والاستفادة منها:-
- مين الا هيعمل دا؟
- هتتعمل ازاي؟
- وايه هي الحاجات الا هتتعمل بظبط؟
يعني مثال لو فيه حاجات في الـ Tactics  بتاعتي هو مين مثلا الإ هيكتب المحتوي للجمهور وايه Cta الا هنستخدمها وهنا هتظهؤ نقطة مهمه جداً 
- إزاي هنعمل دا!
هنا بيتم تحديد الأنظمة الإدارية والتقنية اللي هتتبعها. العمليات اللي هتقوم بيها. الإرشادات اللي لازم يتبعها فريق التنفيذ.


6- التحكم أو المراقبة Control: هل بالفعل وصلنا لأهداف الشركة You have already come to the company's goals؟

كل الخطط بتحتاج لنظام أو مؤشر يقيس مدى نجاحها، هل تم تنفيذ المطلوب من الخطة في أول مرحلة ليها؟ هل الأدوات والوسائل اللي تم استخدامها كانت فعالة ولا بحاجة للتغيير؟ في الفترة دي بيكون الغرض منها متابعة مؤشرات الأداء (KPI's) اللي تم تحديدها لكل وسيلة وأداة تسويقية.
اية رائيكم بقا في عصير البرتقان دا


ودي أحسن 5 مواقع تسهل عليك بناء الخطة التسويقية عن طريق Templates جاهزة 👌🏻


- https://lnkd.in/drqE_ma 
- https://bit.ly/2WCqJnq 
- https://lnkd.in/dcQQWnT 
- https://lnkd.in/dkBRu5t 
- https://lnkd.in/dZweQgy 
#marketing_plan #محمد مجدي

مع تحياتي محمد مجدي اخصائي التسويق
مدير تسويق بقطاع التدريب
اخصائي التسويق لشركات في السعودية ومصر والإمارات والكويت
رقم التليفون 01010518543

تعليقات